ע"א
בית המשפט המחוזי תל אביב
|
4480-10-10,6076-10-10,41585-10-10
26/07/2012
|
בפני השופט:
1. אסתר קובו סגנית נשיאה- אב"ד 2. מיכל רובינשטיין סגנית נשיאה 3. עפרה צ'רניאק
|
- נגד - |
התובע:
1. די אייץ' אל (ישראל) בע"מ 2. LTD (UK) INTERNATIONEL DHL
עו"ד אפשטיין עו"ד חומסקי עו"ד אסנת
|
הנתבע:
1. ארק אקסטרים אלקטרוניקה בע"מ 2. הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ 3. .ממן מסופי מטען וניטול בע"מ
עו"ד אילן אורלי ושות' עו"ד מ.לשם עו"ד א. לשם קיפרמן
|
פסק-דין |
רקע עובדתי
1. המערערת 1 חברה בע"מ העוסקת בייבוא ושיווק רכיבים אלקטרוניים לציוד מחשבים (להלן: "
ארק אקסטרים"). המערערת 2 חברת ביטוח שהגישה תביעת תחלוף לאחר שפיצתה את המבוטחת, ארק אקסטרים (להלן: "
המבטחת") (להלן ייקראו מעתה המערערות 1 ו-2 גם: "
המערערות") . המשיבה 1 (להלן:
"
DHL ישראל") חברת בלדרות בינלאומית הקולטת, בין היתר, משלוחים המגיעים לנמל התעופה בן גוריון. המשיבה 3 (להלן:"
DHL") חברת תעופה ושילוח בינלאומי המהווה יחד עם DHL ישראל חלק מרשת בלדרות בינלאומיות הפועלת תחת השם DHL Worldwide Express . המשיבה 2 (להלן:"
ממן"), מפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג ואחראית לשירותי פריקה, טעינה, אחסנה ושמירה של מטעני יבוא וייצוא עד התרתם ושחרורם מהמכס לפי חוק כללי רשות שדות התעופה (פריקת כלי טיס וטעינתם) התשמ"ח - 1988 (להלן יקראו DHL, DHL ישראל וממ"ן גם: "
המשיבות"). המשיב 4 (להלן: "
גל") הועסק במועד הרלוונטי כפקיד רישוי של DHL ישראל. מתוקף תפקידו היה אחראי על קליטה ושחרור מטענים, שהעובר באמצעות החברה, מהמחסנים בנמל התעופה.
2. ביום 4.4.2000 וביום 1.6.2000 נמסרו באנגליה לידי DHL מיכלים הכוללים ציוד של שבבים אלקטרוניים בבעלותה של ארק אקסטרים, המיועדים למשלוח לישראל. המטען הראשון בוטח על ידי הפניקס בפוליסת ביטוח ימי. המשלוחים הובלו לישראל באמצעות DHL והגיעו לנמל התעופה בן גוריון בימים 5.4.2000 ו-3.6.2000 בהתאמה. בארץ נקלטו על ידי DHL ישראל והועברו לאחסון במחסני ממ"ן. שני המשלוחים הנ"ל לא הגיעו ללקוח המיועד. חקירה משטרתית העלתה, כי עובד DHL ישראל, אלון גל אחראי לגניבת המשלוח שהגיע לישראל ביום 5.4.2000. גל הועמד לדין והורשע בפלילים על ידי בית משפט השלום בנצרת.
3. בעקבות אובדן המשלוחים הוגשו שתי תביעות שאוחדו, כדלהלן:
ת"א 19308/01
- תביעת ארק אקסטרים כנגד המשיבים כולם בגין אחריותם יחד ולחוד לנזק שנגרם בגין אובדן המשלוח שלא בוטח, שהגיע כאמור לישראל ביום 3.6.2000. עלותו של מטען זה, כפי שהוכח בבית המשפט קמא, היא 69,412.43$.
ת"א 34844/01
- תביעת שיבוב בה תבעה המבטחת בגין תגמולי ביטוח ששולמו על ידה לארק אקסטרים עקב אובדן המשלוח הנוסף, שבוטח על ידה. עלותו של מטען זה, כפי שהוכח בבית המשפט קמא היא 48,243$.
4. כבר עתה יצוין, כי על פי הוראות האמנה בדבר איחוד כללים בתובלה בין לאומית באוויר (להלן:"
אמנת ורשה"), שאומצה בדין הישראלי בחוק התובלה האווירית, תש"ם-1980 (להלן: "
החוק"), מוגבלת אחריותם של המוביל האווירי, או אחד מסוכני המוביל, כהגדרתם באמנה - בגין אובדן מטען שאירע במהלך תובלה אווירית. באמנה נקבע כי למוביל האווירי אחריות מוחלטת בגין אובדן שאירע, למעט מספר פטורים מצמצמים ומוגדרים, אולם גובה הסכום בו ניתן לחייב את המוביל מוגבל סטטוטורית.
פסק דינו של בית המשפט קמא
5. פסק הדין עסק בעיקרו בשאלה האם הוראות אמנת ורשה חלות על המשיבות.
6. ביחס ל-DHL, נקבע כי ביצעה את התובלה האווירות מכוח התחייבות חוזית מול חברה אנגלית Kingston Technology אשר סיפקה את הסחורה לארק אקסטרים. DHL הייתה הגורם שהפעיל את טיסות התובלה אשר נשאו את המטענים, ושטרי המטען הוצאו על ידה. סעיף 18 לאמנה קובע, כי התובלה האווירית משתרעת על פני כל התקופה בה מצוי המטען תחת השגחת המוביל, בין אם בנמל התעופה ובין אם על גבי כלי טייס. בהתאם לכך, נפסק כי הוראות אמנה ורשה חלות עליה.
7. באשר ל-DHL ישראל, נקבע כי הייתה מופקדת על הטיפול במטענים בתחומי מדינת ישראל, עד למסירתם ללקוח - ארק אקסטרים. פעולותיה נועדו לקדם את חוזה התובלה האווירי, ומכאן היא בגדר סוכן של המוביל האווירי. משכך, אחריותה מוגבלת בהתאם להוראות האמנה.
8. באשר לממ"ן, נפסק כי הינה מחויבת ע"פ חוק כללי רשות שדות התעופה (פריקת כלי טיס וטעינתם) התשמ"ח - 1988, לספק שירותי קליטה ואחסנה לכלל המטענים המגיעים והיוצאים מנמל התעופה. ממ"ן מהווה חוליה חשובה והכרחית בתהליך ההובלה האווירית. בנסיבות אלה היא גם היא "סוכן" של המוביל האווירי, הנהנית ממגבלת האחריות על פי הוראות האמנה.
9. על פי כלל ייחוד העילה הקבוע בסעיף 10 לחוק, כאשר "אמנת ורשה" חלה, עילת התביעה כפופה להוראות האמנה בלבד. על כן, נקבע כי אחריותן יחד ולחוד של DHL ו-DHL ישראל וממ"ן הינה אחריות מוחלטת, המוגבלת על פי הוראות האמנה, והן חויבו כל אחת בסכום של 1177.2$ בגין אובדן שני המשלוחים.
10. בית המשפט אימץ את ממצאי פסק הדין הפלילי החלוט בעניינו של גל, וקבע כי הוא גנב את המטען נושא תביעתה של ארק אקסטרים. לאור ראיות שונות שנפרסו, נפסק כי גנב גם את המשלוח נושא תביעתה של המבטחת. בהתאם לכך, חויב גל לפצות את המערערות במלוא סכום תביעתן.
11. בנוסף, נקבע כי מעשיו של גל בוצעו לצרכיו האישיים ובניגוד גמור לאינטרסים של DHL ישראל. על כן, מעשה הגניבה בוצע מחוץ למסגרת תפקידו, ואין DHL ישראל חבה במקרה דנן באחריות שילוחית.
דיון:
12. אלון גל לא ערער על פסק הדין. הקביעה, כי גנב את שני המטענים היא בגדר קביעה חלוטה.
13. בע"א 4480-10-10 טוענות המערערות, ארק אקסטרים והמבטחת, כי בית משפט קמא שגה בקביעתו לעניין תחולת הוראות אמנת ורשה על DHL, DHL ישראל וממ"ן. עוד נטען, כי יש מקום להטיל אחריות שילוחית על DHL ו-DHL ישראל בגין מעשיו של גל. נטען על ידן, כי יש להטיל על ממ"ן אחריות מעצם היותה שומר שכר לפי חוק השומרים התשכ"ז- 1967 (להלן: "
חוק השומרים") וכיוון שהמטענים נגנבו ממחסניה עקב התרשלותה.
14. בע"א 41585-10-10
המערערות הינן DHL ו-DHL ישראל. לטענתן, היות ונקבע על ידי הערכאה הדיונית, כי גל גנב את המטענים ביוזמתו ומחוץ למהלך העסקים הרגיל, לא היה מקום לחייבן בסכום כלשהו.